image_0 image_1 image_2 image_3 image_4 image_5 image_6 image_7 image_8 image_9 image_10 image_11 image_12 image_13 image_14 image_15 image_16 image_17 image_18 image_19 image_20 image_21 image_22 image_23 image_24 image_25 image_26 image_27 image_28 image_29
image_30 Jabatan Kesihatan Negeri Melaka Jabatan Kesihatan Negeri Melaka
image_32
Imej_34 image_35
image_36
image_37
Imej_39  
Panel Kawalan
Panel Kawalan
A+ | A | A- :: #000#f00#0f0#00f
Bahasa Malaysia | English | Lain-lain 
Teks:
1em
| Warna: Asal  | Set Semula
Perkhidmatan Online
Jabatan Kesihatan Negeri Melaka telah membolehkan Single Sign On (SSO) untuk aplikasi iJKNM. Pengguna hanya perlu menggunakan MyID sahaja untuk masuk ke pelbagai modul iJKNM
Versi Mobile
Pautan Segera
Pautan Segera
Maklumat Perhubungan
Maklumat Perhubungan
Jabatan Kesihatan Negeri Melaka
Aras 3,4 dan 5 Wisma Persekutuan Jalan Business City, Bandar MITC 75450 Ayer Keroh, Melaka
T: 06-2356999 F: 06-2345969
E: jkesihatan@moh.gov.my
Bantuan Dokumen Penerbitan Suapan RSS Laman Facebook Rasmi JKNM Peta Laman
image_41 image_43 image_45 image_47
You Tube KKM Twitter KKM Instagram KKM Perlukan bantuan?

Bahagian Pergigian

Profil Organisasi

Pejabat Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri (Pergigian) Melaka diketuai oleh Timbalan Pengarah Kesihatan Negeri (Pergigian) yang bertanggungjawab kepada Pengarah Kesihatan Negeri Melaka dan berfungsi sebagai pusat pentadbiran kesihatan pergigian bagi negeri Melaka. Terdapat 3 buah pejabat kesihatan pergigian daerah iaitu Daerah Melaka Tengah, Alor Gajah dan Jasin, 16 buah klinik pergigian dan 23 buah klinik pergigian sekolah di bawah jagaannya.

Visi

Rakyat Melaka sentiasa sihat melalui satu sistem perkhidmatan kesihatan pergigian yang cekap, prihatin, mesra, berkesan, seimbang dan mampu dinikmati oleh semua lapisan masyarakat bagi menghadapi cabaran negara maju.

Misi

Untuk memberi perkhidmatan pergigian kepada rakyat Melaka supaya mencapai tahap kesihatan mulut yang optima di kalangan individu, keluarga dan masyarakat melalui usaha-usaha menggalak tabiat kesihatan yang positif dan memastikan perkhidmatan pergigian yang berkualiti, berteknologi sesuai serta memenuhi kepuasan pelanggan.

Objektif

Untuk meningkatkan status kesihatan penduduk-penduduk di negeri Melaka kepada tahap yang optima melalui penyampaian pergigian promotif, pencegahan, kuratif dan rehabilitatif.

Aktiviti Utama

1. Penjagaan Kesihatan Pergigian Primer

Perkhidmatan Pergigian primer merupakan fokus utama yang meliputi penjagaan kesihatan pergigian seperti berikut :

  • Perkhidmatan Pergigian Toddler
    Program 'Never Too Early to Start telah dilancarkan bagi menggalakkan dan memelihara penjagaan kesihatan pergigian dikalangan  kanak-kanak dibawah umur 4 tahun. Aktiviti yang dijalankan adalah sapuan fluorid varnis kepada kanak-kanak ini. Pendidikan Kesihatan Pergigian juga diberikan kepada ibu/ bapa/ penjaga bagi kanak-kanak ini. Tumpuan utama diberikan kepada mereka yang mengunjungi Klinik Kesihatan Ibu danAnak di semua fasiliti kesihatan.

 

  • Pra Sekolah
    Perkhidmatan ini meliputi semua tadika-tadika kerajaan dan pra sekolah serta tadika swasta atas permintaan. Aktiviti yang dijalankan merangkumi latihan memberus gigi, pendidikan kesihatan pergigian, role play, pertunjukan boneka dan rawatan berdasarkan keperluan.

                 

                  

  • Perkhidmatan Pergigian Sekolah
  • Perkhidmatan pergigian sekolah diberi secara inkremental kepada sekolah-sekolah yang dikenalpasti berdasarkan senarai sekolah yang diperolehi dari Jabatan Pendidikan Negeri Melaka. Lawatan dilakukan mengikut jadual iaitu setahun sekali dengan persetujuaan pihak sekolah. Rawatan diberikan kepada pelajar yang mempunyai kebenaran rawatan dari ibu/ bapa/ penjaga. Aktiviti pencegahan turut dijalankan seperti pendidikan kesihatan pergigian, latihan memberus gigi dan aplikasi sealan fisur
  • Perkhidmatan Pergigian Ibu Mengandung
    Perkhidmatan pergigian kepada ibu mengandung diberikan melalui rujukan pihak KKIA ke klinik pergigian. Aktiviti yang dijalankan adalah pendidikan kesihatan pergigian anak dan pemeriksaan serta rawatan pergigian kepada ibu mengandung
     
  • Perkhidmatan Pergigian Warga Tua
    Penyampaian perkhidmatan adalah melalui kunjungan pegawai pergigian ke institusi warga tua yang terdapat di negeri Melaka. Selain pemeriksaan dan rawatan pergigian, warga tua juga diberi pendidikan dalam penjagaan gigi palsu dan kesihatan mulut.
     
  • Perkhidmatan Pergigian Pesakit Luar
    Perkhidmatan pergigiaan pesakit luar diberikan kepada pesakit yang datang ke klinik pergigian. Pesakit dibawah umur 18 tahun perlu mendapat kebenaran ibu/ bapa/ penjaga sebelum menerima rawatan. Pesakit yang datang akan didaftarkan, diperiksa, diberi rawatan yang perlu serta khidmat susulan. Rujukan ke Pakar Pergigian dilakukan apabila perlu.
     
  • Perkhidmatan Pergigian Kanak-kanak Keperluan Khas
    Kunjungan ke PDK dan Sekolah-sekolah khas ini dilakukan oleh Pasukan Pergigian Bergerak yang terdiri dari pegawai pergigian dan jururawat pergigian. Aktiviti yang dijalankan adalah pendidikan kesihatan pergigian kepada ibu bapa / penjaga, pemeriksaan dan rawatan pergigian serta latihan memberus gigi kepada kanak-kanak ini. Kanak-kanak dengan masalah kesihatan pergigian yang kompleks dirujuk ke Pakar Pergigian Peadiatrik untuk rawatan lanjut.

2.  Kesihatan Pergigian Kepakaran

Terdapat 5 perkhidmatan kepakaran pergigian di negeri Melaka iaitu Kepakaran Bedah Mulut dan Pergigian Peadiatrik di Hospital Melaka, Unit Orthodontik di Klinik Pergigian Tun Sri Lanang dan Peringgit, Unit Periodontik di Klinik Pergigian Peringgit, Unit Restoratif di Klinik Pergigian Ayer Keroh. Perkhidmatan kepakaran ini diberikan kepada pesakit melalui rujukan dari klinik pergigian kerajaan maupun swasta.

3.  Kesihatan Pergigian Komuniti / Masyarakat

Tumpuan utama adalah pemfluoridaan bekalan air awam, aplikasi fluorid pada gigi molar kekal murid sekolah dan pengesanan awal lesi pra kanser dan kanser mulut. Pengawasan pemfluoridaan bekalan air awam dilakukan secara berkala iaitu sekali seminggu. Pengesanan awal lesi pra kanser dan kanser mulut dilakukan bersama-sama dengan aktiviti kemasyarakatan. Aplikasi sealant fisur pada gigi molar kekal dilakukan pada murid sekolah yang memenuhi criteria yang ditetapkan untuk mengurangkan kejadian karies.

4.  Aktiviti Penggalakan Kesihatan Pergigian

Unit ini berperanan membantu meningkatkan  taraf kesihatan pergigian individu dan masyarakat setempat melalui aktiviti pencegahan yang merangkumi pencegahan klinikal dan promosi kesihatan pergigian. Unit ini juga berperanan menyampaikan informasi tentang perkhidmatan pergigian yang diberikan  di negeri Melaka.


  Cetak  

2014-11-12T15:15:19+08:00
Imej_49 image_50
Portal Rasmi Jabatan Kesihatan Negeri Melaka Statistik Pelawat Terbaik Dilayari Dengan Resolusi Terbaik
Halaman ini diakses dalam masa 0.03 saat
Paparan sesuai dilihat menggunakan resolusi 1024 x 768
Tarikh Akhir Dikemaskini: 04 Ogos 2016:: 12:27 PM
© 2011-2016 Hakcipta Terpelihara. Jabatan Kesihatan Negeri Melaka
image_51
Imej_53
image_56
Imej_58 image_59